Освітні аспекти
Порушення слуху і глухота не впливають на інтелектуальний, пізнавальний потенціал людини чи її здатність до навчання. Як правило, такі діти навчаються у спеціальних школах-інтернатах для глухих дітей, для дітей зі зниженим слухом, де вони дістають базову середню освіту, політехнічні знання і певну професійну підготовку. Школа має два відділення.
Комплектування кожного з них відбувається згідно зі ступенем зниження слуху і розвитку мовлення. Великого значення у цих школах набуває корекцій-на робота. Навчання здійснюється у класах, обладнаних спеціальною звукопідсилюючою апаратурою.
Програма і методи навчання відповідають можливостям дітей. Завдяки цим умовам слабочуючі не лише здобувають освіту, а й у них удосконалюється слух і успішно розвивається мовлення.
В окремих випадках за умови відповідного висновку психолого-медико-педагогіч-ної комісії діти з порушенням слуху можуть навчатися і в загальноосвітній школі (інтегроване навчання). Щодо інтегрованого навчання осіб з вадами слуху до цього часу немає одностайної думки.
Всесвітня федерація глухих не рекомендує надавати допомогу будь-якому типу інтеграції цих осіб у масову школу, оскільки це не відповідає інтересам глухих і їхній всебічній підготовці.
Водночас було визнано, що глуха дитина може навчатися у масовій школі за умов:
- ранньої діагностики;
- нормального розвитку дитини;
- допомоги з боку батьків;
- наявності сурдопедагогічних засобів;
- готовності масової школи до прийому глухої дитини;
- ґрунтовного ознайомлення учителів з проблемою ураження слуху.
Цікавим видається той факт, що деякі країни фактично відмовилися від інтегрованого навчання таких дітей (Швеція, Данія). Інші, навпаки, відмовилися від спеціальних шкіл. Наприклад, в Італії глухі навчаються спільно з дітьми, які чують. При цьому останніх навчають мови жестів.
Є приклади інтегрованого дошкільного навчання цієї категорії дітей і в Україні. Так, поряд з індивідуальною формою інтегрованого навчання в деяких навчальних закладах (ЗОШ, середніх спеціальних, вищих) створено групи (класи) для дітей із сенсорною дисфункцією.
Однак діти з такими вадами потребують у школі спеціальної допомоги. їм надаються такі послуги:
- регулярні заняття з логопедом (отоларингологом, аудіологом);
-підбір слухового апарата чи інших підсилюючих пристроїв;
-послуги спеціального перекладача (для дітей, які користуються мовою знаків);
-вибір зручного місця в класі, щоб дитина могла читати по губах учителя і добре бачити субтитри навчальних відеофільмів;
-допомога "секретаря", який записує слова присутніх, що дає глухому учневі можливість брати активну участь у навчальному процесі;
-оволодіння вчителем і однокласниками альтернативними системами спілкування, якими користується дитина з порушеним слухом (наприклад, мовою знаків);
-надання рекомендацій.
Люди з порушенням слуху можуть спілкувати ся за допомогою оральних чи мануальних засобів. В оральному спілкуванні використовується мова, читання по губах, а також залишковий слух. Мануальне спілкування здійснюється через знаки (жестова мова). Можна також використовувати обидва методи одночасно.
Для дітей з. порушеним слухом розроблено багато корисних пристроїв і систем, зокрема, текстові телефони (ТТ, ТТУ, ТДД). Вони дають можливість глухим людям спілкуватися по телефону практично будь з ким.
Коментарi