Семінар на тему:

"Навчання дітей з розладами зору" (06.10.2016 р.)

(теоретична частина семінару)

У сучасній школі, на жаль, практично в кожному класі навчаються діти з так званими особливими потребами. До таких учнів належать діти з розладами зору, слуху й мовлення, опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, емоційно нестійкі діти та ін. Перед педагогом постає нелегке завдання побудувати навчально-виховний процес так, щоб діти почувалися комфортно й упевнено. Для цього необхідно знати психолого-педагогічні особливості дітей, методи й форми роботи з ними.

Завдання учителя-дефектолога – не виправляти помилки, недоліки природної організації дитини, а максимально використовувати свої професійні можливості для знаходження такої форми, що відповідає рівню культури суспільства, природному і творчому потенціалу дитини. Дитина — не лише й не стільки об’єкт впливу, скільки джерело культурного і професійного зростання самого вчителя.

Під час роботи семінару проаналізовано особливості дітей з особливими потребами і наведено рекомендації вчителям щодо роботи з ними.

Одержані знання допоможуть педагогам-початківцям в роботі з дітьми, які мають особливі потреби. Водночас із загальними уявленнями про головні тенденції в розвитку дитини з різними відхиленнями важливо навчитися бачити її унікальну неповторність, багатство індивідуальних особливостей, сильні сторони її зростаючої особистості. Пильна увага до внутрішнього світу людини, яка дорослішає, її труднощів і проблем, своєчасна психологічна підтримка дозволять педагогу сформувати власну продуктивну педагогічну систему.

Навчання дітей з розладами зору

Значна кількість дітей зі слабким зором наразі навчається в масових школах у тих самих класах, що і школярі, які бачать нормально. Природно, що в масовій школі не можна цілком відтворити ті специфічні умови, які існують у спеціальних школах. Тому в процесі навчання таких дітей учителі нерідко стикаються з труднощами, які посилюються незнанням характеру і структури зорових дефектів, своєрідності психічного й фізичного розвитку в разі цієї вади. У зв'язку з цим такі діти не завжди одержують необхідну допомогу

Проаналізуємо особливості психічних процесів у школярів зі слабким зором:

Мислення

Такі діти загалом здійснюють ті самі розумові операції, що й діти, які бачать нормально. Водночас слід зазначити, що в разі розладів зору в дітей більш уповільнено, фрагментарно, іноді багатоступінчасто протікає аналізуюче сприйняття. Це утруднює розвиток образного мислення. У разі розладів зору не вловлюється багато світлових і просторових ознак подібності й відмінностей. Розумові операції порівняння нерідко здійснюються ними за обмеженою кількістю ознак, що іноді утруднює узагальнення. Найбільші труднощі в таких школярів виникають під час оцінювання просторових зв’язків і відносин між предметами. Тому в процесі навчання варто звертати увагу на формування просторових уявлень, мовлення й технічного мислення учнів. Під час вивчення літератури учні з розладами зору можуть широко користуватись порівняннями, метафорами, образними висловами. За таких розладів у принципі не страждають розумові операції абстрагування. Нерідко серед дітей зі слабким зором трапляються діти з тимчасовими затримками психічного розвитку. Зазвичай уповільненість темпів психічного розвитку в таких дітей зумовлена іншими, не специфічними для слабкого зору розладами центральної нервової системи. У школярів з поганим зором і тимчасовими затримками психічного розвитку спостерігаються значні труднощі у випадку, коли потрібно порівняти, систематизувати, узагальнити тощо. У зв’язку з цим такі учні не завжди справляються з програмним матеріалом, особливо з оволодінням теоретичними знаннями з матехматики, фізики, біології. Зокрема, школярі з розладами зору з тимчасовими затримками психічного розвитку зазнають труднощів під час користування системою умовних позначок (з математики, хіхмії, фізики та ін.).

Аналіз розв’язання задач учнями зі слабким зором показує: якщо вони усвідомили значеннєвий і конкретний зміст умови, то їхні міркування, умовиводи не відрізняються від таких у школярів, які бачать нормально. Вони успішно здійснюють індуктивні й дедуктивні умовиводи.

Увага

Увага в дітей зі слабким зором за своєю структурою, видами й формою має ту саму базу, що й у дітей з гарним зором. Головні функції всіх трьох видів уваги зберігаються. Якісні відмінності можуть проявлятися за рахунок зорового сприйняття. Однак у дітей з розладами зору увага компенсується завдяки широким можливостям інших аналізаторів. У разі дефектів зору головною умовою розвитку уваги є активна участь дітей у будь-якому виді діяльності (ігровій, навчальній, трудовій, розухмовій та ін.). Лише в діяльності розвивається здатність до мимовільної, довільної та післядовільної уваги. Саме під час діяльності дитина, яка слабко бачить, формує адекватну картину навколишнього світу, довільно або мимовільно зосереджуючи та спрямовуючи увагу на усвідомлення реального об’єкта й формування своєї свідомості.

Пам'ять

Серед психологів панують дві думки щодо особливостей розвитку пам’яті дітей з розладами зору. Перша полягає в тому, що пам’ять у таких школярів розвивається більш інтенсивно, ніж у дітей з нормальним зором. Це пояснювалося як додатковим вивільненням «специфічної енергії» зорового аналізатора, спрямованого на збереження психічних процесів, так і результатом мнемічних вправ. Водночас, відповідно до іншої думки, не існує істотних відхмінностей між пам’яттю учнів зі слабким і нормальним зором.

Уява

Розлади зору певною мірою обмежують можливості розвитку творчої уяви. Однак завдяки компенсаторним механізмам і відновленню сенсорного розвитку, логічному (понятійному) мисленню, а також активному функціонуванню інших психічних функцій (уяви та пам’яті) діти зі слабким зором можуть досягати значних результатів.

Мовлення

Компенсаторне значення мовлення та його функцій у дітей зі слабким зором відбувається в сфері чуттєвого пізнання, на яку через навчання й виховання впливають батьки й педагоги. Коригувальна робота з боку школи й родини має відбуватись з допомогою слова й образа і стосуватись усіх аспектів психічної діяльності дітей з вадами зору, адже слово як поняття спрямоване в них на сприйняття, думку тощо. Слово коригує ознаки та властивості предметів, уточнює понятійний зміст під час засвоєння понять. Компенсаторна функція мовлення сприяє спілкуванню дітей зі слабким зорохм, їхньохму орієнтуванню в колективі, формуванню в них особистостей, готує їх до подальшої діяльності. Навчально-виховну роботу з такими дітьми необхідно побудувати так, щоб домогтися найкращого розвитку навичок усного мовлення, читання й письма.

Емоції

Дослідження свідчать про те, що сліпота впливає на яскравість окремих емоцій, розвиток почуттів та їх виражене забарвлення, що зумовлено станом сенсорної сфери й накопиченням чуттєвого досвіду. Розлади зору, змінюючи характер де яких потреб, видозмінюють емоційність переживань і підвищують або знижують ступінь позитивних і негативних емоцій. Говорячи про найважливіші емоційні стан осіб з розладами зору, можна відзначити, що особливо сильно вони переживають моменти втрати або різкого погіршення зору. У цей період може настати стресовий стан, висока дратівливість. Слід також підкреслити, що емоційні реакції багато в чому залежать від характеру, здібностей, вольових якостей, які необхідно формувати в навчально-виховному процесі.

Воля

У деяких дітей зі слабким зором спостерігаються порушення працездатності, що може виявлятися в зменшенні виконання обсягу завдань появі помилок, недописок тощо. Ці діти можуть виконати те саме завдання на більш високому рівні в разі більш уважного контролю й керівництва з боку вчителя, у цьому випадку вчитель, підт римуючи та стимулюючи учня, спрямовує його діяльність і активізує вольові зусилля, долаючи залежність якості роботи від нестачі волі й нестійкості уваги. Тож у процесі коригувально-виховної роботи педагог повинен домагатися збільшеня працездатності дитини, ліквідації нестачі вольового зусилля й виховання волі. Для дітей з дефектом зору величезне значення має вихованя почуття свободи вольових актів, необхідних для подолання на своєму шляху більшої кількості труднощів, ніж у дітей з нормальним зором. Вольове поводження дітей з глибокими розладами зору вимагає виховання моральних якостей і цілеспрямованих зусиль для подолання труднощів, зумовлених слабким зором.

/Files/images/rayoni/novomirgorod_gluh/ділимося досвідом.JPG

Рекомендації вчителю

  1. Уникати швидких темпів вивчення навчального матеріалу: якщо звичайний учень сприймає і засвоює навчальний матеріал органами зору і слуху, то діти зі слабким зором можуть скористатися лише органами слуху, що часто призводить до неуспішності дитини.
  2. По можливості потрібно заздалегідь підготувати на картці опорні схеми пояснення нової теми й на уроці запропонувати учневі працювати за нею.
  3. Дитина з вадами зору повинна сидіти праворуч від свого сусіда по парті, якщо вона правша, і ліворуч – якщо лівша, так дитині буде зручніше заглядати в зошит сусіда, щоб побачити те, що вона не бачить на дошці.
  4. Слід пам'ятати, що в таких школярів підвищена стомлюваність, яка призводить до зниження працездатності .
  5. Особливу увагу слід приділити гігієнічним умовам навчання, оскільки відсутність їх посилює недоліки фізичного розвитку дітей з розладами зору: порушення постави, плоскостопість, сколіози, порушення точності, швидкості, координації рухів, просторової та часової орієнтації, що дуже характерно для дітей з проблемами зору.
  6. Потрібно пам'ятати, що недоліки й труднощі пізнавальної діяльності, зумовлені поганим зором, є вторинними відхиленнями від норми в психічному розвитку (бідність предметних і просторових уявлень, недоліки в розвитку мовлення, труднощі формування образної пам'яті, довільної уваги, образного мислення).
  7. Потрібно знати причину поганого зору (далекозорості або короткозорості) і чітко виконувати призначення й рекомендації лікарів щодо вибору парти. Багато хто з дітей, особливо підлітки, соромляться своєї вади й намагаються не вдягати окулярів. Учитель повинен ураховувати це.
Кiлькiсть переглядiв: 415

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.