Колегія відділу освіти районної державної адміністрації
Тема: Організація навчання дітей з особливими освітніми потребами
Важливим показником розвитку суспільства є гуманне, турботливе й милосердне ставлення до дітей із особливими потребами, які не мають змоги вести повноцінне життя. Сьогодні в Україні дуже важливою є проблема освіти дітей даної категорії.
Для забезпечення умов для здобуття освіти дітей з особливими потребами відділ освіти та навчальні заклади керуються Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про реабілітацію інвалідів в Україні», «Про затвердження заходів щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими можливостями», від 18.05.2012 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.12 № 1/9-384 .
Визначені у цих наказах міністерства аналітично-організаційні підходи дають змогу більш оперативно розв’язувати проблеми, пов’язані з реалізацією права дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, на здобуття гарантованої, якісної, загальнодоступної повної загальної середньої освіти.
У Олександрійському районі діти цієї категорії здобувають освіту в рамках діючої системи загальної середньої освіти, яка охоплює загальноосвітні навчальні заклади різних типів, у тому числі спеціальні загальноосвітні школи. Діти, які не можуть за станом здоров’я відвідувати школу, або їх батьки відмовляються від навчання в спеціальних загальноосвітніх школах, навчаються за індивідуальною формою (вдома).
Як підтверджують статистичні дані, нині в Олександрійському районі в масових загальноосвітніх закладах перебуває значна кількість дітей з особливостями психофізичного розвитку.
Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 12 січня 2016 р. №8, Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (Постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 р. № 872), Листа Міністерства освіти і науки,молоді та спорту України від 18.05.2012 р. № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», наказу відділу освіти Олександрійської районної державної адміністрації від 29.08.2016 р. № 268 «Про організацію індивідуальної та інклюзивної форми навчання» в школах району організовано індивідуальне та інклюзивне навчання з учнями, що потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.
Станом на 05.10.2016 р. в 12 школах району навчається 40 учнів з особливими освітніми потребами, а саме:
- У Войнівській ЗОШ І-ІІІ ст. на індивідуальній формі навчання перебуває 7учнів і 5 – на інклюзивній формі.
- У Головківсьому НВК на індивідуальній формі навчання перебуває 1учень.
- У Добронадіївській ЗОШ І-ІІІст. на індивідуальній формі навчання перебуває 1учень.
- У Ізмайлівській ЗОШ І-ІІІ ст. на інклюзивній формі навчання перебуває 1учень і 1 на на індивідуальній формі навчання .
- У Користівській ЗОШ на індивідуальній формі навчання перебуває 1учень і 1 – на інклюзивній формі.
- У Куколівському НВК на інклюзивній формі перебуває 1 учень.
- У Новопразькому НВК на індивідуальній формі навчання перебуває 1учень і 1 – на інклюзивній формі.
- У Олександрівській ЗОШІ‑ІІІст. на індивідуальній формі навчання перебуває 1учень і 1 – на інклюзивній формі.
- У Попельнастівській ЗОШ І-ІІІ ст. на індивідуальній формі навчання перебуває 1учень.
- У Протопопівській ЗШ І-ІІІ ст. на індивідуальній формі навчання перебуває 5учнів і 5 – на інклюзивній формі.
- У Цукрозаводському НВК на індивідуальній формі навчання перебуває 4 учні.
- У Червонокам’янському НВО на індивідуальній формі навчання перебуває 3учні.
Отже, із 40 учнів району:
- на індивідуальній формі навчання за програмою з затримкою психічного розвитку -10 учнів, за програмою для дітей зі зниженим слухом - 1 учень, за програмою для дітей з розумовою відсталістю -10 учнів, з порушенням опорно-рухового апарату -2 учні, за програмою для дітей зі зниженим зором – 1 учень;
- на інклюзивній формі навчання за програмою з затримкою психічного розвитку - 10 учнів, за програмою для дітей з поруш. оп-рухового апарату – 2 учні, за програмою зі зниженим зором – 2 учні, за програмою ЗОШ – 2 учні.
Протягом вересня 2016 року було проведено перевірку стану інклюзивної та індивідуальної роботи і ведення документації у Войнівській, Користівській, Добронадіївській, Олександрівській, Попельнастівській, Ізмайлівській Протопопівській ЗОШ, Новопразькому, Головківському та Цукрозаводському НВК, Червонокам’янсьому НВО де навчаються учні з вадами психофізичного розвитку.
Перевірка організації навчання дітей із порушеннями в розвитку показала, що в усіх закладах наявні майже всі необхідні документи, які є підставою для організації навчання дітей з особливими освітніми потребами: накази про організацію індивідуального навчання, накази про організацію інклюзивної форми навчання, заяви батьків, витяги з протоколів засідання педагогічної ради, розкладки тижневого навантаження педагогічних працівників, індивідуальні робочі навчальні плани , витяги з протоколу діагностичного засідання обласної ПМПК, довідки ЛКК, ксерокопії свідоцтв про народження,посвідчення інвалідів,та розклад занять з учнями.
У Користівській, Войнівській, Олександрівській , Протопопівській ЗОШ І-ІІІ ст., Новопразькому , Куколівському НВК відсутні такі документи як:
- індивідуальні навчальні програми з кожного предмета за навчальним планом учня, погоджені директором школи на навчальний рік;
- індивідуальна програма корекційно - розвиткової роботи практичного психолога на навчальний рік, погоджена директором школи;
- розклад індивідуальних занять в Червонокам’янському НВО.
Ускладнює навчальний процес також і відсутність підручників для дітей з різними вадами. Відсутня відповідна фахова освіта у вчителів, що здійснюють навчання з учнями, які мають особливості фізичного та (або) розумового розвитку.
З метою забезпечення умов для навчання дітей з особливими потребами пропоную:
- визнати задовільним стан реалізації державної політики у сфері соціального захисту дітей з особливими потребами у закладах освіти району;
- продовжити роботу закладів освіти району та відділу освіти райдержадміністрації на реалізацію державної політики у сфері соціального захисту дітей з особливими потребами у закладах освіти району;
директорам закладів освіти району тримати на контролі стан організації індивідуального та інклюзивного навчання у закладах освіти в частині дотримання вимог Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 112. 01. 2016 № 8, та наказу МОН України від 18.05.12 № 1/9-384 .
поновлювати та уточнювати базу даних дітей з особливостями психофізичного розвитку та дітей-інвалідів району з метою залучення їх до реабілітаційного простору;
- забезпечувати психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами;
- детально вивчити питання щодо потреби впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти району, згідно з наказом МОН України від 18.05.12 № 1/9-384 .
У кожному конкретному випадку, будуючи корекційно-виховний процес, необхідно ретельно вивчати дитину, історію психічного розвитку, соматичний стан, виховання у сім’ї тощо. При цьому треба пам’ятати, що важливим моментом у роботі з такими дітьми є процес спостереження їх розвитку. Аналіз результатів допоможе вчителеві визначити сильні якості, схильності і потреби. Все це є кроком до розробки відповідних заходів для попередження і вирішення проблем дитини.
Завідувач РПМПК О. Коваленко
Коментарi